فلسفه عيد پاك

فلسفه عيد پاك

عيد پاك يعني عيد قيام، روزي كه مسيحيان به مناسبت پيروزي مسيح بر مرگ و رستاخيز او جشن و شادي بر پا مي‏كنند.[1] براي  درك اهميّت اين مراسم،در ابتدا به رستاخيز مسيح ميپردازيم.
 
رستاخيز[2]  عيسي مسيح
پس از آن كه حضرت عيسي (به اعتقاد مسيحيان) در روز جمعه بر بالاي صليب جان باخت،[3] او را در قبري كه از سنگ تراشيده شده بود، گذاشته و سنگي بر روي قبر غلتاندند. صبح يكشنبه وقت طلوع آفتاب مريم مجدليّه و مريم (س) براي تدهين وي با حنوط بر سر قبر حاضر شدند امّا با تعجب قبر را خالي يافتند. « عيسي (ع) از قبر برخاسته بود. » مسأله ­ي رستاخيز حضرت عيسي از نگاه مسيحيان بسيار مهم تلقي شده است. در مهمترين تفسير ارائه شده از مگر حضرت مسيح، گفته شده كه مرگ آن حضرت از آن رو بود كه نشان دهد، - البته در رستاخيزش-  كه خداوند و عشق او با مرگ هرگز نابود نمي­شود.[4]
 
ايستر
ايستر در مسيحيت، مراسم بزرگداشت ساليانه­اي مي‏باشد كه در ارتباط با رستاخيز مسيح است. لغت ايستر (Easter) ،برگرفته از Eoster نام يك الهه­ي ساكسوني است. اين جشن همواره در اعتدال بهاري چنين روزي جشن گرفته مي‏شود. عيد پاك با عيد پسح (در عربي: فصح) ضيافت بهاري يهود براي نجات و رهايي نيز مرتبط است. اين عيد كه نام آن در زبان عبري (pesah) و به زبان يوناني و لاتين، (pascha) مي‏باشد برابر با بزرگداشت سالانه رستگاري بني­اسرائيل مي‏باشد. درنظر نويسندگان عهدجديد، حضرت مسيح قرباني عيد پاك براي هميشه مي‏باشد. ( قرباني خدا را مشاهده كنيد) – انجيل يوحنّا باب 19 – مسيحيان براي عيد پاك از قرباني استفاده مي‏كنند، چون معتقدند حضرت مسيح هنگام مرگ روي صليب قرباني شده است. اين قرباني روز عيد پاك هميشگي است و با عنوان مقدمه ي مراسم براي شروع جشن مي‏باشد.
 
مراسم مربوط به عيد پاك و تفاوتهاي اين مراسم در شرق و غرب
صورت ظاهري مراسم در كليساهاي مختلف يعني در شرق و غرب متفاوت است. در خاورميانه عيد پاك در چهاردهم ماه نيسان برگزار مي‏شود و مهم نيست كه اين شب چهاردهم ماه با كدام روز تقارن داشته باشد. اما در رم ايستر بايد در يك روز يكشنبه كه تعيين آن نيز مشكل مي‏باشد، قرار گيرد.[5]
 
چله­ ي روزه
در مراسم عيد پاك يا فصح، مسيحيان مراسم قابل توجهي دارند. 40 روز قبل از اين عيد، روزه­ي مسيحيان آغاز مي‏شود. آنها در اين مدت خوردن گوشت، غذاهاي چربي و غير گياهي را ممنوع مي‏شمارند[6]. بنابراين به لحاظ عبادي، عيد پاك پس از يك دوره­ي چهل روزه­ي توبه و روزه قرار دارد كه «چلّه روزه[7]» ناميده مي­شود. در كليساي ارتدوكس آخرين يكشنبه­ي پيش از «چلّه روزه» به طلب بخشايش اختصاص دارد. مردم در حالي كه عميقاً به يكديگر تعظيم مي‏كنند، از يكديگر طلب بخشش مي‏كنند.
در غرب ايام چلّه­ي روزه با چهارشنبه­ي خاكستر - روز دستگيري عيسي (ع)- آغاز مي‏شود. يعني هنگامي كه بسياري از مسيحيان به دست يك كشيش، لكه­ها­ي خاكستر بر پيشاني مي‏مالند و كشيش به آنها مي‏گويد: «به خاطر داشته باش، انسان تو خاكستر هستي و به خاكستر باز خواهي گشت»
 
يكشنبه­ ي نخل
در يكشنبه­ي پيش از عيد پاك، ورود پيروزمندانه­ي عيسي (ع) به اورشليم با تكان­دادن شاخه­هاي نخل يا بيد در كليساها و با اعلام «هوسانّا [8]» ارج نهاده مي‏شود.[9]
يكشنبه­ي نخل، آغاز گر هفته­ي مقدس است كه در سه روز عبادت مقدس به اوج خود مي‏رسد.[10]   
 
پنج­شنبه­ ي مقدس
پنج شنبه­ي مقدس، يادبود «شام آخر»[11] و آخرين وعده­ي غذايي حضرت عيسي (ع) با حواريان و تأسيس آيين مقدس «عشاء رباني» است. اين كلمه از لاتين گرفته شده و ناظر بر دستوري است كه عيسي (ع) در آخرين پنج­شنبه­ي زندگي خود به شاگردان داد. پس از آنكه عيسي (ع) پاهاي ايشانرا شست، خرقه بر تن كرد و باز بر سر سفره­ي شام نشست. پس گفت: «اگر من سرور و استاد شمايم، پاهاي شما را شستم، شما نيز پاهاي يكديگر را بشوييد. من با اين كار سر مشقي به شما دادم تا شما نيز همان­گونه رفتار كنيد كه من با شما كردم. آمين. آمين. به شما مي‏گويم نه غلام از ارباب خود بزرگتر است نه فرستاده از فرستنده­ي خود. اكنون كه اينها را مي‏دانيد، خوشا به حالتان اگر بدان­ها عمل كنيد.»[12]
 
جمعه ي نيك
«جمعه نيك[13]» يادآور به صليب كشيدن عيسي (ع) و يكي از غم انگيزترين روزها در تقويم ديني مسيحيان است. بسياري از كليساها در ساعاتي كه عيسي (ع) بربالاي صليب بوده، مراسمي مي‏گيرند. برخي از اين مراسم مشتمل است بر نمايش به صليب رفتن عيسي (ع)، اجراي موزيك بزرگ هفته مصيبت عيسي (ع) و گاهي خطابه ها وعظهايي بر طبق هفت كلمه­ي آخر مسيح.[14] سوگواري «­جمعه نيك­» در يكشنبه­ي عيد پاك با فريادهاي «عيسي برخاسته است» به شادي پايان مي‏يابد.
در روسيه مراسم شب زنده­داري بزرگ سرآغاز سوگواري است كه از نيمه­ي شب تا سحر به طول مي‏انجامد. و در تمام طول مراسم مردم سرپا مي­ايستند. "جيم فورست"[15] اجراي اين مراسم را در كليسايي در شهر "كيف" توضيح مي‏دهد:
« دو هزار تن از مردم در داخل ساختمان كليسا جمع شده­اند و جمعيتي بسيار در خارج ايستاده­اند. سركشيش از درهاي مجلّل به سوي جماعت عبادت كننده بيرون رفت و فرياد سر داد: "مسيح برخاسته است[16]". همگان يك صدا به او پاسخ دادند: "به راستي او برخاسته است.[17]" ممكن نيست بتوان كيفيت اين صدا را در دل شب، در كليسايي كه به خاطر جمعيت و نيز حرارت صدها شمع بي نهايت گرم شده بود را روي كاغذ آورد. اين صدا همانند لرزه­اي در زمين است. همانند شكستن و بازشدن مقبره، پس از آن طغياني از صداي ناقوس­ها بود....»[18]
 
شروع سرور و شادي با فرارسيدن سپيده ­دم يكشنبه
با ظهور سپيده­دم و زدودن تاريكي شب و مراسم روزه، سرور و شادي آغاز مي‏شود و مؤمنان همراه با مسيح از مرگ به زندگي گام مي‏نهند. چنانكه پولس حواري مي‏گويد: «پس اگر در مرگي همچون مرگ او با يگانه شده­ايم، به يقين در رستاخيزي همچون رستاخيز او نيز با او يگانه خواهيم بود.»[19] بسياري از كليساهاي پروتستان ترجيح مي‏دهند مراسم عيد پاك را در هنگام طلوع فجر و در فضاي باز و همراه با آنچه اصطلاحاً "مراسم طلوع خورشيد عيد پاك" خوانده مي‏شود، برگزار كنند. كاتوليك­هاي رومي بايد در يكشنبه­ي عيد پاك در مراسم عشاي رباني شركت كنند. در هر كليساي مسيحي اين روز براي جشن و اظهار شادي مردمي است كه معتقدند در قيام عيسي (ع) از مردگان، مرگ كه قديمي­ترين دشمن زندگي انسان است، شكست خورده.[20] تنها كلمه­اي كه در واژگان مسيحي به صورت ويژه­اي با عيد پاك ارتباط دارد؛
(alleluia) به معناي «يك فرياد شاد» است­.[21] در گذشته مراسم عيد پاك از غروب شنبه آغاز مي‏شد و تا صبح يكشنبه ادامه داشت. امّا امروزه زمان برگزاري آن به 2 تا 4 ساعت تقليل يافته است. در اين مدت نوايمانان مسيحي ايمان خود را به حاضران اعلام مي‏كنند و غسل تعميد به جاي مي‏آورند و مسيحيان ديگر نيز استمرار ايمان خود را ابراز مي‏كنند.[22]
 
انكار اين عيد در برخي فرق مسيحي
در ميان فرق مختلف مسيحيان برخي گروه­ها از رعايت اين آيين سرباز زدند؛ از جمله­ي اين گروهها "شاهدان يهوه"[23] هستند. آنان از طريقه­هاي دنيوي و از اعياد ديني سنتي پرهيز مي‏كنند و عيد كريسمس و عيد پاك را منكرند.[24] گروه ديگر فرقه­ي "كوئيكرها"[25] هستند كه آنان نيز از انجام مراسم عيد پاك، خودداري مي­كنند.[26]
 
زمان برگزاري عيد پاك در كليساهاي شرق و غرب
زمان برگزاري عيد پاك در كليساهاي ارتدوكس و كاتوليك متفاوت است. تاريخ قيام مسيح چون از روي تقويم قمري تعيين مي­شود هر سال تغيير مي­كند ولي هميشه در ماه­هاي مارس و آوريل است.[27] استفاده از "تقويم ژوليوسي" در مسيحيت شرقي تقويم يوليايي[28] (ژوليوسي) براي مقاصد ديني در ميان ارتدوكسهاي شرقي حفظ شده است. ايشان عيدهاي ثابت را سيزده روز پس از كليساهاي غرب و كاتوليك كه از تقويم گريگوري استفاده مي‏كنند، جشن مي‏گيرند. تعيين تاريخ اعياد غير ثابت منوط به محاسبه­ي عيد رستاخيز (عيد پاك) است كه براي همه­ي مسيحيان بيزانسي يكسان است. نه تنها به اين دليل كه تقويم آنان يوليايي است بلكه همچنين از آن رو كه آخرين روزهاي هفته­ي مقدس نبايد در روز عيد فصح يهودي يا قبل از آن واقع شوند.[29] اين تقويم را راهب اكسيگيوس[30] متوفي به سال 550 تنظيم نمود. او بر اساس تولد حضرت مسيح در سال 25 دسامبر، كانون­الاوّل سال 754 يعني بناي شهر روم، آغاز سال را 25 مارس/آذار يعني روز عيد پاك قرار داد و بعد از آن شروع سال در هفته­هايي كه پس از عيد ميلاد مي‏آمد، در نظر گرفته مي‏شد و اين همان تقويمي است كه به تقويم مسيحي شرقي شناخته مي‏شود كه در سال 1431 ميلادي توسط كليسا به ثبت رسيد.
 
استفاده از "تقويم گريگوري" در مسيحيت غربي
 در سال 1582 ميلادي پاپ "گريگوريوس سيزدهم" چنين استباط كرد كه اعتدال ربيعي بر اساس تقويم يوليايي در 11 آذار (مارس) واقع مي‏شود و نه در 21 مارس. لذا گريگوريوس راهب را براي اصلاح تقويم مأمور كرد. اين تقويم از آن پس به "تقويم گريگوريوس" ناميده شد و دولتها و كليساهاي غربي آن را اجرا نموده و در محاسبات و اعياد و امور خود آن را ملاك قرار دادند[31]. پاره­اي كليساهاي ارتدوكس تقويم جديد يا گريگوري را كه در غرب مراعات مي‏شود، پذيرفته­ اند، در حالي كه كليساهاي بيت ­المقدس، روسيه، صربستان، لهستان و نيز "شبه جزيره­ي آتوس" هنوز به تقويم يوليايي كه سيزده روز از تقويم گريگوري تأخير دارد، پايبندند[32].
 
پيشينه­ي عيد پاك در ميترائيسم
ترديدي نيست كه آيين ميترائيسم در مسيحيت زنده ماند. نه بر آنكه آيين مسيحي، بلكه جريانهاي ديگر ديني در جهان و مسلكهاي صوفي­مآبانه از اين سرچشمه­ي جوشان تأثيرات بسياري برداشتند. كشيشيان و روحانيان مسيحي با دقت خاصي در طول چهار قرن آيين ميترا را اخذ و اقتباس كردند و سرانجام در اوايل سده­ي پنجم، آيين ميترايي تحت عنوان آيين مسيح در جهان تجديد حيات كرد. گفته مي­شود كه عيد فصح (پاك) عيسويان اقتباسي است از جشن ارديبهشتي مهرپرستان. به اعقاد مهرپرستان، در اين زمان بوده است كه ميترا به آسمان صعود مي‏كند (چنانكه عيسي به آسمان بالا مي‏رود)[33]. با توجه به تقارن و حركت موازي دين مسيحي و آيين ميترايي در گستره­ي امپراطوري رم تا سده­ي چهارم ميلادي كه كنستانتين در رم شرقي، دين مسيحي را پذيرفت و دين رسمي امپراطوري به تدريج تا پايان همان سده از آيين ميترايي به دين مسيحي تغيير يافت، بسياري از موارد مشترك را مي‏توان توجيه كرد.

[1]    م. ميلر، ويليام، مسيحيت چيست، ترجمه‏ي كمال مشيري، ط . ميكائيليان، تهران، حيات ابدي، چاپ پنجم، 1981، صفحه 68

[2] Resurrection
[3]   قرآن كريم نيز اين ماجرا را گزارش مي‏دهد و براساس آن مسيح اكنون زنده و در آسمان است هرچند براساس قرآن مسيح به صليب كشيده نشده و اين امر بردشمنان مشتبه شده و حضرت مستقيماً به آسمان عروج كرده است."سوره­ي نساء، آيه‏ي 157"
[4]    بوكر، جان وستريل، اديان جهان، ترجمه‏ي سيد نيما اورزاني، سيده الهه حسيني پور، قزوين، سايه گستر، 1385 ، صفحه 333
[5]  The oxford companion to the bible. Newyork . 1993 . p , 173
[6]  حمدان محمود، ترمس محمد، رئوف عادل، « لبنان ازفنيقيه تا حزب ا... »، ماهنامه سوره، شهريور 1385، شماره 27، صفحه 13
[7]  Lent
[8]  Hosannas
[9]  پت فيشير، ماري، پيشين، صفحه 512-511
[10]  هينلز، جان آر،" فرهنگ اديان جهان"، ع . پاشايي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، 1385 ، صفحه 193 . همچنين رجوع كنيد به انجيل يوحنّا 12: 13-12 ، ورود شاهانه‏ي عيسي به اورشليم .
[11] Last super
[12]  شستن پاهاي شاگردان، انجيل يوحنّا  13: 17-12
[13]  Good Friday
[14]  كاكس، هاروي، «مسيحيت» عبدالرحيم سيلماني اردستاني، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، 1378، صفحه 109
[15]  Jim Forest
[16]  Christo voskresye!
[17]  Veyeastino Vaskresye!
[18]  پت فشير، ماري، پيشين، صفحه 513
[19]  روميان  6 : 6 – 5
[20]  كاكس، هاروي، پيشين
[21]   همان ، صفحه  109
[22]   ميشل، توماس، كلام مسيحي، ترجمه‏ي حسين توفيقي ، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، 1377، صفحه 93
 [23]   Jehorah's withnesses
 [24]   ويور مري جو ، درآمدي برمسيحيت، ترجمه‏ي حسن قنبري، قم، مركز مطالعات اديان ومذاهب، 1381، ص275-273
[25] Quakers
[27] جان بايرناس ،"تاريخ جامع اديان"، ترجمه‏ي علي اصغر حكمت، تهران، انتشارات علمي و فرهنگي، 1381، ، صفحه 684-683
[28] Julian
[29]  هينلز، جان آر، پيشين ،صفحه 193
[30] Exiguus
[31]   خوري، شحاده، ترجمه‏ي حسين علي نقيان، مجلّه تاريخ اسلام (دانشگاه باقرالعلوم)، 1383، شماره 20، صفحه 170
[32]   كاليستوس وير، مسيحيت شرقي، كليساها، آموزه ها و آيين هاي مقدس با ترجمه‏ي حميد بخشنده، مجلّه هفت آسمان، سال هفتم، شماره 28-25، صفحه 112
[33]  حقيقت (رفيع)، عبدالرفيع، تاريخ جنبش­هاي مذهبي در ايران، تهران، انتشارات كومش، 1375، جلد اوّل، صفحه 76-69-68